Case - Schermtijd tijdens het koken
Linda en Theo hebben een dochter, Noëlle, van 3 jaar oud. Op maandag, woensdag en donderdag kookt Theo. Linda is nog op haar werk. Tijdens het koken heeft Theo zijn handen vrij nodig, waardoor Noëlle 30 minuten tv mag kijken. In de praktijk duurt het koken soms iets langer, soms iets korter. Als het koken langer duurt, blijft de tv langer aanstaan. Als het koken korter duurt, blijft de tv aanstaan tot de 30 minuten voorbij zijn. Theo probeert dan vaak nog even snel wat werk af te krijgen.
Theo merkt dat de tijd van tv kijken voor het eten steeds langer wordt. Sterker nog, wat begon met 30 minuten, lijkt voor Noëlle naar “2 afleveringen van haar favoriete serie” te moeten gaan, waardoor ze al snel 40+ minuten tv aan het kijken is.
Theo kwam in contact met SO6 met de vraag hoe we de tijd van tv kijken kunnen reduceren.
Is dit herkenbaar?
Het verhaal van Theo, Linda & Noëlle is niet uniek. Theo zag het vooral als een probleem omdat het a) vast in een ritme zit; en b) steeds een beetje langer werd. Theo moest ook toegeven dat er dagen bij zaten dat als hij veel werk had, hij het tv kijken al eerder inzette om te zorgen dat hij zijn handen vrij had. Resultaat is dat Noëlle op die dagen 1,5 uur tv kijkt. Dat is voor zowel Theo als Linda teveel, ook al zou het maar sporadisch voorkomen.
Waarom zou je hier iets aan willen doen?
Er zijn een aantal redenen waarom je eigenlijk niet zou moeten willen dat je kind onder de zes jaar oud in een ritme komt om 30-90 minuten tv te kijken op een middag:
TV kijken is een activiteit die over het algemeen zittend of liggend gebeurt.
TV kijken leidt tot “tijdverdringing” (time displacement) waarbij een kijker graag “nog een aflevering kijkt” ten koste van andere activiteiten.
TV kijken op vroege leeftijd leidt op latere leeftijd tot het sneller grijpen naar de afstandsbediening om de tijd door te brengen. Als je gewend bent op jonge leeftijd de tijd door te brengen voor de tv - en minder je tijd te vullen met andere activiteiten waarin je jezelf vermaakt - neem je sneller de tv als optie in overweging.
Wat kun je hier aan doen?
Voor ieder gezin en gezinssituatie zijn er andere oplossingen te bedenken. SO6 biedt geen “one size fits all”-oplossingen, maar wil je wel helpen hoe je het beste over deze case kunt nadenken:
Is de aanleiding anders in te richten? De aanleiding is dat Theo zijn handen vrij nodig heeft om te koken. Kan Theo zorgen dat hij zijn handen niet vrij heeft om te koken?
Wellicht kan Theo:
Op een ander moment het eten bereiden (e.g. eerder in de middag).
Op een ander moment - wanneer de kinderen er niet zijn of iets anders aan het doen zijn - het voorbereidingswerk voor het koken doen, waardoor minder tijd benodigd is wanneer de kinderen er zijn.
Het eten op een andere manier regelen.
Is er een manier om het kind te betrekken bij de oplossing? Theo zet Noëlle voor de tv omdat hij gaat koken. Kan Noëlle meehelpen met koken? Bekijk hier onze tips over hoe kinderen te betrekken bij het koken en oordeel of het iets voor jullie gezin is.
Zijn er alternatieve activiteiten om uit te voeren? Als de aanleiding niet anders valt in te richten en het kind niet betrokken kan worden, kan je nog steeds overwegen of de tv hét alternatief is om in te zetten. SO6 helpt graag meedenken met welke alternatieven voor jullie gezin passend zijn.
Hoe begin je?
Theo heeft de schermtijd weten te reduceren van 30-40 minuten naar 20 minuten en voor Noëlle is duidelijk dat dat de limiet is. Natuurlijk vraagt ze soms om meer, maar Theo heeft genoeg handvatten om Noëlle alternatieven te geven.
Voor SO6 is het vooral belangrijk dat je begint met te accepteren dat het tv kijken niet van 30-40 minuten naar 0 moet. Het gaat om verantwoord omgaan met schermtijd en bewustzijn van wat er langzaamaan in slijpt als een gewoonte die ervoor zorgt dat kinderen op jonge leeftijd “een half uurtje tv kijken” maar we geschokt zijn dat ze 7-9 uur per dag achter een scherm zitten wanneer ze 8-18 zijn.
Benieuwd hoe wij je verder kunnen helpen net als Theo? Neem contact met ons op.