Case - Schermtijd tijdens lange autoritten
Mark woont met zijn vriendin Eline en zoon Erik in de Randstad. Van origine komt Mark uit Zeeland. Het gezin zit daarom minimaal één keer per maand 1 uur en 15 minuten heen en terug in de auto om Mark zijn ouders te zien.
Erik is 3,5 jaar en van kinds af aan niet de makkelijkste in de auto. Erik zit niet graag stil. De autorit verveelt hem dusdanig, dat hij het Mark en Eline goed laat merken. Toen Erik 1,5 jaar was, wilden Mark en Eline het schermloos oplossen. Voor Mark leverde dit echter teveel frustratie op en de 2,5 uur in de auto was iets waar hij behoorlijk tegenop zag. Ze hebben er toen voor gekozen in de auto Erik een tablet te geven. Erik stil, Mark een rustige rit, Eline tevreden - iedereen blij.
Ondertussen is Eline zwanger van een tweede kind. Het liefste stellen Mark en Eline de schermtijd voor het tweede kind zo lang mogelijk uit, maar de lange autoritten vormen wel een probleem in het ritme van het gezin.
Mark kwam in contact met SO6 met twee vragen:
Kan dit type schermtijd überhaupt kwaad voor Erik - en zo ja waarom?
Hoe zorgen we ervoor dat het tweede kind niet direct met een tablet in de auto zit?
Is dit herkenbaar?
Het verhaal van Mark, Eline & Erik en hun aankomende jongste telg is niet uniek. Mark stelde zijn eerste vraag ook vooral bevestigend “Het lijkt me dat dit geen kwaad kan, maar hoor het graag als ik het verkeerd zie.” We hebben de input die we aan Mark en Eline hebben gegeven ten aanzien van deze vraag verwerkt in dit stuk over vakantieritten en urenlang op een scherm zitten. Dit gaat over langere autoritten dan de maandelijkse trip naar Zeeland, maar de strekking blijft hetzelfde: op zichzelf kan het geen kwaad. Wat we in de praktijk echter zien is dat het geven van een scherm in de auto een precedent schept voor andere schermtijdmomenten, zowel voor het kind als voor de ouder. Als je verder scherp op de schermtijd zit als ouder - en dit helpt ervoor te zorgen dat je kind bij opa en/of oma op bezoek gaat - dan is er op zichzelf geen probleem. Als je merkt dat langzaamaan er meer schermtijd insluipt buiten de auto, dan is het moment goed te reflecteren in welke context je een scherm geeft en met welk doel.
Waarom zou je hier iets aan willen doen?
Er zijn een aantal redenen waarom je iets aan een autorit met schermtijd zou willen doen:
Precedent scheppen: In de praktijk zien we dat wanneer ouders schermtijd inzetten om een bepaald ongemak te voorkomen (als een speen/oppas) dit het makkelijker maakt om te grijpen naar het scherm als oplossing op andere “ongemakkelijke” momenten. Met andere woorden: zodra je begint met het inzetten van een scherm, wordt de drempel om voor jezelf als ouder het scherm vaker in te zetten steeds lager. Tegelijkertijd zien we dat kinderen ook meer naar gaan vragen.
Gemiste kans: Naast het negatieve aspect van het scheppen van een precedent is het inzetten van een scherm ook een gemiste kans voor de ontwikkeling van je kind. Een autorit is letterlijk een reis waar nieuwe indrukken opgedaan kunnen worden en op een specifieke manier met elkaar als gezin geïnteracteerd kan worden. Wanneer je de rust en het optimisme kunt vinden om een negatieve verwachting van de lange autorit om te zetten in een leermoment voor je kind, dan zijn er veel dingen die je tijdens de reis kunt doen. Bekijk hier onder andere onze tips voor een aangename lange autorit om dit leermoment te faciliteren.
Andere kinderen: De tweede vraag impliceert al dat ze iets willen doen aan de schermtijd van Erik in de auto vanwege het tweede kind. Zodra je eenmaal begonnen bent aan schermtijd, wordt het lastig dit terug te draaien (voor zowel het kind als de ouder). Wanneer je echter tegelijkertijd wilt dat een ander kind niet direct op jonge(re) leeftijd achter een scherm zit, dan is het zaak de schermtijd tijdens de lange autorit ook aan te passen.
Wat kun je hier aan doen?
Voor ieder gezin en gezinssituatie zijn er andere oplossingen te bedenken. SO6 biedt geen “one size fits all”-oplossingen, maar wil je wel helpen hoe je het beste over deze case kunt nadenken:
Is de aanleiding anders in te richten? De aanleiding is dat Mark veel stress ervaart tijdens het rijden vanwege dat zijn zoon Erik niet rustig is. Mark wil zich kunnen richten op de rit. Kan Mark zorgen dat de autorit niet deze stress met zich meebrengt?
Wellicht kan Mark:
Niet zelf rijden, maar bijvoorbeeld Eline laten rijden;
Met zijn ouders bespreken of zijn ouders naar hem komen, of ergens in het midden kunnen afspreken.
Is er een manier om het kind te betrekken bij de oplossing? Mark geeft Erik een tablet omdat ze dat nu gewend zijn. Kan Mark met Erik overleggen of hij iets anders wilt doen tijdens de rit waar Erik zich mee bezig kan houden?
Zijn er alternatieve activiteiten om uit te voeren? Als de aanleiding niet anders valt in te richten en het kind niet betrokken kan worden, kan je nog steeds overwegen of de tablet hét alternatief is om in te zetten. Welicht kan Erik een tekening maken om aan opa en oma te geven, of kan er een spelletje gedaan worden om de tablet uit te stellen. SO6 helpt graag meedenken met welke alternatieven voor jullie gezin passend zijn.
Hoe begin je?
Mark en Eline zien hun aanstaande kind als de voornaamste reden om de schermtijd van Erik tijdens de lange autorit te verminderen. Ze proberen Erik nu al bij de oplossing te betrekken door aan hem uit te leggen dat straks met de nieuwe baby er geen mogelijkheid is om op een scherm te zitten in de auto. Erik vindt het meedenken voor nu vooral leuk, komt - voor korte momenten - met zijn eigen ideeën (zijn Spiderman bekijkt de lantaarnpalen waar hij langs kan slingeren), doet ook mee met alternatieve activiteiten, maar uiteindelijk vraagt hij toch vroeger of later om de tablet. Mark en Eline weten dat het een proces is dat stap-voor-stap vooruitkomt en uiteindelijk hopen ze dat Erik steeds minder en minder een scherm pakt.
Benieuwd hoe wij je verder kunnen helpen net als Mark? Neem contact met ons op.