Waarom 'Schermloos Onder 6'?
Sinds ons eerste bericht naar de buitenwereld over waar we met Schermloos Onder 6 (SO6) mee bezig zijn, hebben we veel reacties gehad. De meeste reacties zijn positief geweest en voor veel mensen blijkt het een herkenbaar probleem waar we mee aan de slag zijn gegaan.
De voornaamste “pushback” die we van mensen hebben gehad is het idee dat “schermloos” nogal een zware term is. De meeste mensen in ons netwerk prefereren liever dat het schermgebruik “in balans is”. Dit begrijpen we volledig.
Samen met jou streven we naar zo min mogelijk schermtijd bij kinderen jonger dan zes jaar. Is schermloos daarmee haalbaar in de huidige maatschappij? Niet altijd en niet voor iedereen. Het gaat ons om de bewustwording van de negatieve gevolgen van schermtijd - en de alternatieven die je als ouder kunt inzetten. Twee van de voornaamste redenen waarom ouders hun kind schermtijd geven zijn:
Om de eigen handen vrij te hebben c.q. even rust voor zichzelf te hebben (het oppas-effect);
Om het kind rustig te krijgen (het speen-effect).
Dit begrijpen wij - zelf ook ouders zijnde - volledig. Echter, een scherm is geen oppas of speen. Een scherm is voor een kind zeer interessant - maar het leidt op zijn minst tot tijdverdringing (time displacement). Oftewel, kinderen zitten op een scherm een spelletje te spelen of een filmpje te kijken, terwijl ze op ditzelfde moment andere activiteiten kunnen doen die beter zijn voor hun ontwikkeling.
Waarom op jonge leeftijd streven naar geen schermtijd?
We baseren ons op een combinatie van drie argumenten:
Er is geen bewijs voor het idee dat er een vaardigheid beter ontwikkeld wordt mét een scherm dan een schermloos alternatief voor kinderen jonger dan zes jaar.
Er zijn zeer veel indicatoren dat schermtijdactiviteiten leiden tot tijdverdringing waarbij activiteiten die wél bewezen goed zijn voor de ontwikkeling worden verdrongen.
De hersenen van kinderen ontwikkelen zich dusdanig dat hetgeen geleerd wordt in de eerste jaren de basis vormt voor verschillende emotionele- en cognitieve vaardigheden op latere leeftijd. Wat kinderen op vroege leeftijd niet geleerd hebben, wordt op latere leeftijd moeilijker om “in te halen”.
Gecombineerd betekent dit dat er geen reden is om schermtijd te geven en genoeg redenen zijn om te zorgen dat de cruciale ontwikkeltijd van kinderen niet “verloren” gaat aan schermen.
Hiermee zeggen we niet dat iedere schermloze activiteit waardevol is voor de ontwikkeling. Wel stellen we dat hoe schermtijd door veel ouders in praktijk ingezet wordt dat in vrijwel alle gevallen niet is. Daar komt bovenop dat wanneer schermtijd een optie is voor jonge kinderen, we zien dat het steeds makkelijker wordt voor ouders die optie in te blijven zetten. De barriere wordt steeds lager. Een scherm is in veel situaties de beste speen en/of oppas. Wanneer kinderen op deze wijze op jonge leeftijd meer blootgesteld worden aan activiteiten op een scherm, leidt dit op latere leeftijd tot het eerder grijpen naar activiteiten op een scherm. Daarom is het beter het kind op jonge leeftijd zo veel mogelijk alternatieven voor schermen te bieden, zodat ze op latere leeftijd niet bij het eerste het beste moment van verveling of verdriet een scherm pakken.
Hier probeert SO6 bij te helpen door te informeren, ervaringen te delen en alternatieven aan te reiken voor schermtijd op jonge leeftijd.
Hulp nodig?
Vind je dit interessant en/of wil je graag in gesprek met ons? De digitale koffie staat koud te worden!